Menu Close

4.9.19 YOUR BUSINESS POWERED BY SPACE Tapahtuman yhteenveto

4. syyskuuta 2019 Geowise yhteistyössä Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa järjesti Länsi-Pasilassa aamuseminaarin avaruusteeman ympärille. Tarkoituksena oli informoida yrityksiä Euroopan Avaruusjärjestön tarjoamista mahdollisuuksista liiketoiminnan tueksi tai tehostamiseksi. Euroopan Avaruusjärjestö (ESA) on jo rahoittanut projekteja 200 miljoonalla eurolla, mahdollistaen uusien palveluiden laukaisun yli 500 eri liiketoiminnassa. Valjastamalla satelliittidata käyttöön voidaan saada aikaan mullistuksia maanpäällisissä toiminnoissa monella eri alalla.

Ohjelma alkoi kolmella case-esityksellä yrityksiltä, jotka ovat osallistuneet ESAn projekteihin.

Hasan Malik, CloudAssetin toimitusjohtaja esitteli heidän reaaliaikaisen operatiivisia päätöksiä tukevan RAMP-alustan, joka käyttää lähteinään internetiä, tietokantaa, sensoreita (satelliitteja).

CloudAsset osallistui ESA-projektiin vuosi sitten. Yrityksen teknologia on kehitetty Suomessa, mutta markkinat ovat tällä hetkellä pääosin Aasiassa, jossa RAMPia on menestyksekkäästi käytetty mm. ympäristökatastrofien ennakointiin ja niiden vaikutusten analysointiin. Ilmastonmuutoksen myötä äärimmäisten sääilmiöiden ennakoinnin ja niihin varautumisen kysyntä tulee varmasti olemaan suuri kaikilla mantereilla.

Hasanin mukaan, projektinsa aikana he todella oppivat, miten suuri arvo satelliittidatalla on.

Hasan Malik, CloudAsset

Joni Norppa, Terramonitorin toimitusjohtaja ja toinen yhtiön perustajista kertoi seuraavaksi heidän toiminnastaan.

Koska käytettävä kartta-aineisto on yleensä vanhentunutta, Terramonitor halusi tarttua tähän haasteeseen tuomalla mahdollisimman ajankohtainen data asiakkaan näytölle. Vuosi sitten laukaistiin yhteistyössä Euroopan Avaruusjärjestön kanssa koko maapallon kattava kartoitus- ja analysointialusta, joka käyttää lähteenään n. 100 miljoonaa yksittäistä satelliittikuvaa, jotka päivittyvät jatkuvasti.

Avaruusalalla on meneillään nousukausi. Uusia satelliitteja laukaistaan jatkuvasti, mikä tarkoittaa sitä, että myös datan määrä tulee kasvavamaan suuresti. Ainoa tapa käsitellä se on tekoälyyn perustuva analysointi. Koneoppiminen on tärkeässä roolissa myös Terramonitorin alustassa, toimien yhdessä optisen satelliittiaineiston kanssa. Optiset satelliittikuvat eivät ”näe” pilvien läpi. Terramonitor on kehittänyt koneoppimiseen perustuvaa pilvien poistamista kuvista.

Yritys toimii vahvasti yhdessä metsäteollisuuden kanssa. Heidän palvelun kautta metsänomistajat voivat vahtivat omia metsäomistuksia.

Joni Norppa näkee, että vielä toistaiseksi avaruusdata on alikäytetty resurssi. Kenties siksi, että koko ala on kehittynyt puolustusteollisuuden kautta, ja avaruus nähdään vieläkin hyvin kaukaisena, eikä tiedetä miten siitä voisi hyötyä omassa toiminnassaan.

Joni Norppa, Terramonitor

Kolmannen esityksen piti Karno Tenovuo, AWAKE.AI:n toimitusjohtaja.

AWAKE.AI on 2018 perustettu yritys, jonka tausta on meripuolen telekommunikaatiossa.

AWAKE.AI on lähtenyt digitalisoimaan laivaliikenteen kommunikaatioalustoja vieden niitä kohti autonomisuutta. Satamat ja erityisesti rahtilaivaliikenne eivät ole yhtä koordinoituja, kuin esimerkiksi lentokoneliikenne. Laivat ja satamat joutuvat nykyään kyberhyökkäysten kohteiksi, ja aikataulujen pitävyys, mm. satamaan saapumisen ennustettavuus on erittäin epävarmaa. AWAKE on tiedostanut tämän tarpeen ja kehittänyt maailman ensimmäisen tietojärjestelmän eri puolille meriliikenteen logistista ketjua. Käyttäen satelliittidataa, AWAKEn palvelu pyrkii digitalisoimaan merilogistiikka-alaa parantaen merenkulun ja satamien tehokkuutta, vähentäen päästöjä ja säästäen kustannuksia. Tavoitteena on maailman luotettavin älykkään meriliikenteen ja satamien alusta.

Karno Tenovuo, AWAKE.AI

Kimmo Isbjörnssund avasi ESA Business Incubations Centerin toimintaa. Business Incubations on 15 vuotta vanha ohjelma, joka laukaistiin Suomessa 2018. Ympäri Eurooppaa toimivien yrityshautomoiden tarkoituksena on auttaa startup-yrittäjiä kehittämään avaruuteen liittyviä liiketoimintaideoita. Suomen ESA BIC toimii yhteistyössä Aalto Yliopiston ja Business Finlandin kanssa.

Vuodessa ohjelmaan valitaan max. 10 yritystä, joiden on oltava alle 5 vuotta vanhoja, kotipaikka Suomessa. Kimmon mukaan moni startup ei tiedä, että toimii jo avaruusalalla. Hautomossa yrityksiä autetaan pääsemään yhteistyöhön ESAn kanssa, autetaan saamaan sopimuksia ulkomailla, annetaan teknistä tukea toimialan johtavilta yrityksiltä ja organisaatioilta. ESAn hautomo-ohjelma ja brändi auttaa avaamaan ovia. Yhteistyössä Business Finlandin kanssa rahoitetaan projektikehitystä tai patentin suojausta.

Ohjelmassa on tällä hetkellä 2 suuntausta, New Space – miten voidaan hyödyttää avaruusteollisuutta uudella palvelulla/tuotteella, ja toisinpäin, avaruusdatan sovellutus uuteen bisnekseen maan päällä.

Kimmo Isbjörnssund, ESA BIC Finland

Kumppaniohjelmaan valitulla yrityksellä tulee olla elinvoimainen perusliiketoiminta, mutta samalla sen tulee voida tarjota ratkaisevan menetelmän hyödyntämistä myös avaruudessa. Erityisesti painotetaan tiimiä, teknologian osuutta sekä kunnon strategiaa. Yrityksellä pitää olla selvillä markkinoilla toiminnan malli, riskit, ymmärrys toimialasta ja 1-2 vuotta käsittävä konstruktoitu projektisuunnitelma.

Alkusijoitus valitun yrityksen projektiin on 75 000 euroa, ja jatkossa on mahdollista saada lisää tukea Business Finlandin kautta.

Tällä hetkellä ohjelmassa on 11 yritystä. Yksi, Tikitin ostettiin jo ohjelman aikana Japaniin.

Lopuksi Juha Saarentaus Geowisesta linjasi vielä Geowisen osuuden Suomen avaruussektorilla.

Geowise toimii ESAn ambassadorina Business Applications ohjelmassa, jossa satellittidata luodaan hyödyksi eri toimialoile (kuten navigointi, kaukokartoitus, satelliittikommunikointi) auttaen yrityksiä viemään liiketoimintansa eteenpäin. Yrityksille tämä palvelu on maksutonta.

Juha Saarentaus, Geowise

Siinä missä BIC Finland auttaa start-upeja, Geowise  tarjoaa palveluitaan yrityksille, jotka ovat jo pidemmällä. Ambassador Platform Finland tarjoaa mm. teknistä apua, verkostoitumista, rahoitusta, ESAn brändin käyttöön. Lue lisää